Kilangala - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu Kilangala - Reisverslag uit Sumbawanga, Tanzania van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu

Kilangala

Door: AW

Blijf op de hoogte en volg Anneke

15 Maart 2014 | Tanzania, Sumbawanga

Goedemorgen allemaal!

Tsjonge jonge, er zijn onderhand 30 minuten voorbij maar de computer staat aan en er is internet!

Allereerst wat super leuk al die reacties!

Het is alweer een dikke week geleden dat ik een verslagje heb kunnen schrijven maar vanochtend vroeg zijn we met een bom maar dan ook bom volle bus naar Sumbawanga gekomen. Vorige week vrijdag ochtend zijn we met Auric Air van Dar Es Salaam naar Sumbawanga gevlogen, een vlucht waar ik niet echt naar uit keek gezien de herrinering aan de laatste vlucht niet super was! Ons baggage is tot aan Dar geen probleem geweest maar bij de binnenlandse vlucht blijkt dat we meer dan 10KG baggage te veel hebben en dit maakt de mevrouw die ons helpt niet happy op de vroege ochtend! Euh kunnen we extra betalen? Ja, gelukkig kunnen we met een paar extra dollars toch door. Het weer zit ons erg mee en dus verloopt ons vlucht prachtig, we maken een tussen stop op Iringa en vervolgen ons vlucht. Het tweede gedeelte zit ik naast de piloot, prachtig wat een uitzicht en een wereld! Na bijna 4 uur vliegen komt Sumbawanga in zicht en dus zijn we niet zo heel ver meer vanaf de plaats van bestemming! Bij aankomst staan Moses en Sauli ons al op te wachten, geweldig wat een ontvangst! We brengen een groot gedeelte van de dag nog door in Sumbawanga en doen alvast wat inkopen. Aan het eind van de middag gaan we bepakt en bezakt richting Kilangala. Ook het ontvangst op de Kilangala Mission is fantastisch en hartelijk. We drinken met z'n allen een kopje koffie/thee en nuttigen een hapje!
Het loopt al tegen zeven uur en dus hoogste tijd om richting ons huisjes te gaan daar het al super snel donker begint te worden! Het huisje van mamma Shjoe ziet er goed uit, er is licht op een accu van een auto en er is een gasfornuis. We hebben een gas fles gekocht in Sumbawanga en dus moglijkheid voor warm water, HMM! De klamboe is verdwenen en dus ben ik reuze blij dat ik mijn eigen heb mee genomen, hij moet alleen nog opgehangen worden en dat gaat nog niet zo simpel. Gelukkig is de redder in nood al snel ter plaatse en zijn ze mijn angsten nog niet vergeten!

De eerste dagen is het wennen en een beetje verkennen, er zijn nog vele bekenden en dada is niet vergeten. Zondag hebben we de vuurdoop in de kerk gehad en heb ik de tekeningen van de kindernevendienst van Nijemirdum en Sondel gegeven. Prachtig wat een enthousiasme, de tekeningen hangen in de kerk en werden na de dienst in alle belangstelling bewonderd.

Ik ben met 4 voetballen afgereisd naar Tanzania en heb zowaar geen vragen en/of opmerkingen gehad wat de bedoeling hier van was. Afgelopen zondag hebben we alle moeite gedaan om de ballen op te pompen. Aan het eind van de middag kon er gevoetbald worden met een prachtige oranje Adidas voetbal. Nog geheel in tenu van de kerk sta ik aan de kant van het voetbal veld te kijken maar het is echt noodzakelijk dat ik naar huis ga om mijn korte broek, euh what to do? Maar ik kan het niet laten en dus rapido naar huis korte broek aan en hupsakee! 21 blacky's en ien Mzungu dat is natuurlijk lachwekkend maar we hebben het leuk, prachtig!

Het Kilangala Healt Centre blijft trekken en dus kan ik het niet laten om alvast te gaan, het is ontroerend om te zien hoe het ziekenhuis zich heeft ontwikkeld en ook hier is het ontvangst warm en hartelijk. Ik zie er naar uit om te beginnen en mijn handen uit de mouwen te steken. Maandag ochtend om 8 uur richting de morning pre, ontbijtje en dan op naar het hospital! Bij aankomst staan er al vele patienten op wacht, werk in overvloed. Onderhand is het medische team uitgebreid met 2 verpleegkunigen en een laborant, deze zijn gekomen vanuit de overheid en dit bied perspectief. Dr. Audifas is op scholing naar Sumbawanga en dus zijn we de eerste 4 dagen zonder arts! Maar gelukkig zijn er ontzettend goed geschoolde verpleegkundigen en gaat alles zijn gangetje. Het inloop spreekuur loopt dagelijks van 09.00-14.00 uur en daarnaast liggen de afdelingen redelijk vol. Malaria, diarree, buikpijn, koorts, hevige hoofdpijn, wonden, verstuikingen, breuken en kiespijn alles komt dagelijks voorbij. Allround verpleegkunige is dus echt een must om hier goed te kunnen functoneren. Naast alle gezondheidsproblemen is de grond hier nog altijd even vruchtbaar en zijn er de afgelopen week al 13 baby's geboren. Gister was het een top dag en wel met 3 jongens en een meisje! Geheel onder de indruk doe ik mijn best om te assisteren en de vrouwen te bemoedigen. Brr, wat is dit toch wat! Donderdag middag zijn we haraka haraka de bies boes ingegaan om een patient op te halen. Een pas bevallen vrouw met een hevige na bloeding, geheel buiten bewust zijn hebben we de vrouw en de pasgeboren baby met hoge snelheid naar het hospital gebracht. Actie! Na het geven van een infuus en de juiste medicatie komt ze weer aardig bij de berg op. Vancohtend ben ik nog even bij haar geweest en moeder en kind maken het goed.

Er is zoveel wat ik zou willen en kunnen schrijven maar ik weet bijna niet waar te beginnen :(. Ik hoop jullie weer een beetje bij gesproken te hebben en zal beloven volgende week terug te komen met het vervolg!

Fijn weekend en kwaheri!

Lieve groet, Anneke

Oh ja, we hebben voor 30 dagen een internet bundel kunnen afsluiten en dus is whats app mogelijk :)!


  • 15 Maart 2014 - 10:28

    Friskje:

    Bedankt Anneke voor je nieuwsbrief, wat fijn dat we zo op de hoogte blijven van jou avonturen in dat verre land. Het zal voor jou nu je er voor de tweede keer komt niet allemaal meer nieuw zijn. Dat lijkt me ook wel fijn dan ben je niet helemaal vreemd meer en verbaas je je misschien ook niet meer zo vlug, of heb ik het mis.

    Dat je naast de piloot mocht (durfde) zitten....poe poeh, ja voor het uitzicht natuurlijk! (grapje)

    Zeg veel succes daar met jullie werkzaamheden en ik zie nu al uit naar jou volgende verslag.
    friskje.

  • 15 Maart 2014 - 11:04

    Tijtske Cnossen:

    Wat een avontuur na 3 jaar.Je bent een kanjer Veel sterkte.Tijske

  • 15 Maart 2014 - 13:52

    De Roaskes:

    Ha Anneke

    Do bist wer yn dyn rol, prachtich moaie man om wer in hiel soad foar harren der te dwaan.
    We libje mei en sjoche nei it ferfolch ut en de groetenis ut Murns.

  • 15 Maart 2014 - 14:05

    Annie :

    heelijk!! wat in mooi ferhael Anneke ,fijn dast us alles sa meibelibje list.
    ik hie al wat ferhaelen yn Talma hjerd ,wie al nijskjirrig wurden ,wat in mooie útdaging ,
    ik winskje jim alle goeds ta groetnis út wikel

  • 15 Maart 2014 - 15:32

    Pity Grafhorst:

    Fantastisch Anneke , ik fien it krekt ast der by bist en kin my it hiel goed yntinke. It liket sa as sist hielendal op dyn plak. (Derom hast ek sa n krullebol fansels .) groetsjes oant de oare kear

  • 15 Maart 2014 - 17:14

    Henk En Jantsje:

    Hoi Anneke,
    Wat fijn dot wy wer wat van dy hearden en ek al fan alles beleefd it is wol heel mooi om dyn stikjes te lêzen.
    Tink goed om dyself en genietsje sa folle mogelyk.

    Henk en Jantsje


  • 15 Maart 2014 - 19:35

    Hinke:

    Leuk dat het zo goed gaat. Je bent helemaal in je sas als ik het zo lees. Ook leuk dat de tekeningen al een leuk plekje hebben. Tige leuk en we lêze letter wêr fjirder.

  • 15 Maart 2014 - 19:52

    Gea:

    Prachtig wer om te lêsen dast wer hielendal yn dyn rol sist..Machtig dast wer sa warm ontvongen bist, wist wer werom ast dit dochst...

    Dikke túten fan us

  • 15 Maart 2014 - 20:57

    Sjoerdtje:

    Hallo Anneke,

    Wat fantastisch allemaal! Je beleeft heel wat, je komt wel weer terug hè haha. Geniet er vooral van, want voordat je't weet zit je weer hiero...
    Heel veel succes met alles wat nog komt!!!

    groetjes Sjoerdtje

  • 15 Maart 2014 - 21:48

    Ymkje:

    Wot belibbest sto ek wer wot!!Machtig om te lezen...Nog een soad wille en werkplezier der!Groetjes Ymkje

  • 16 Maart 2014 - 07:49

    Jittie:

    hoi Anneke,

    wat is het weer

  • 16 Maart 2014 - 07:59

    Jittie:

    Hoi Anneke,

    Nog een keer wat er gebeurd is weet ik niet , maar ik begin opnieuw, zal ook niet zo zijn bij mij met die computer.
    Wat weer prachtig om te lezen wat je daar weer beleeft, ik zie het voor mij, jij met die kinderen te voetballen,zal een pracht gezicht geweest zijn,er zullen nog vele dagen voor je komen met prachtige belevenissen,geniet er van .

    lieve groet Jittie

  • 16 Maart 2014 - 09:04

    Rommert En Klaske:

    Hoi Anneke,

    Moai om te hearen dasto it der wer sa nei't sin hast.
    Wy winskje dy der noch in pear moaie wiken ta.

    groetnis út Aldemardum

  • 16 Maart 2014 - 16:24

    Elske:

    Hoi Anneke!

    Mooi om over je belevenissen te lezen. Fijn dat je zo met hart en ziel aan de slag bent daar! Ik zie uit naar het vervolg. Geniet!

    Groetjes, Elske

  • 17 Maart 2014 - 10:06

    Jitske:

    Prachtig, wat een verhaal! Een soad actie en dat past dei wol!
    Doch foarzichtig der iene rimboe mar boven alles GENIETE!!

    Ik twiifelje no al ast wol wer werom komst....

  • 17 Maart 2014 - 13:07

    Gretha:

    Hoi Anneke alweer een heel verslag je heb alweer heel wat beleefd en gedaan spannend allemaal als je weet dat het er daar anders aan toe gaat dan hier,maar er zijn ook hele mooie dingen die daar gebeuren niet allemaal kommer en kwel, Anneke nog heel veel plezier met je werkzaamheden en zie er naar uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Gretha

  • 17 Maart 2014 - 17:52

    Luise:

    Hoi Anneke,

    Wat een belevenissen weer, je kunt het zo levendig vertellen dat het net is of we met je mee reizen,
    verheugen ons erg op een volgend verslag!
    Veel succes daar met alles en vooral veel plezier!

    groetjes van Catharinus en Luise

  • 17 Maart 2014 - 19:18

    Citie:

    Hé die Anneke,

    Wat wer geweldiche ferhalen! Bist wer hielendal in dyn sas merk ik wol!
    Sulk mooi wurk en dan ek sa no en dan dy úttjirje mei de bern mei foutbaljen ik sjoch dy der al gekdwaan!!

    Anneke genietsje fan alles want de wiken fleane om!!we folgje dy
    Ek de groetnis fan Ep en Marcella
    dikke tuut fan Citie

  • 18 Maart 2014 - 16:16

    De Veldmannen:

    Bijsunder om te lsen, do kinst moai skriuwe!!
    Sa bliuwe up to date!!

    Leafs us

  • 18 Maart 2014 - 20:12

    Anita:

    Hey Anneke,

    Wat fijn dat je vlucht goed is gegaan en ook nog een ereplekje naast de piloot!!
    Belevenissen genoeg en ook nog lekker voetballen helemaal super, blijf je toch in shape.
    Derby de Walde - NOK moest je missen, ik ook maar de punten zijn eerlijk verdeeld!!
    Blijft daar in Kilangala spannend en bij ons in de competitie.
    Zie uit naar mailbericht voor je volgende verslag.

    Groetnis Anita

  • 18 Maart 2014 - 20:31

    Rim:

    Moai ferhaal,Anneke!

    Soargje,belibje en genietsje,hielendal yn dyn sas lês ik wol...

    Soad plesier noch!

    Leafs de Fabertjes

  • 20 Maart 2014 - 16:07

    Trudy:

    Top, blijf vooral lekker genieten, goede en zinvolle dingen doen daar. En met al je verslagen mag ik heerlijk met je mee reizen. Gr Trudy

  • 21 Maart 2014 - 11:55

    Wietske :

    Hey Anneke, wat is it wer leuk om te lesen wast do der allegear dochst en meimakkest. Veel plesier, werkse en geniet der fan.

    Groetjes Johan, Wietske, Chiel en Dieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Actief sinds 28 Maart 2011
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 25578

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 15 April 2014

Africa 2014

21 Maart 2011 - 10 Juni 2011

Africa 2011

Landen bezocht: