Sumbawanga - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu Sumbawanga - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu

Sumbawanga

Door: annekewitteveen

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal
Ja dat is een dag later dan jullie hadden verwacht he!
We houden niet van vastroesten dus deze week op zaterdag naar de stad.
En ook deze rit was wederom spannend, vanochtend door Richard na Kipande gebracht om vervolgens daar de bus te nemen. De eerste bus die op Afrika tijd aan kwam was zo vol dat het onmogelijk was om in te stappen! Keurig wachten we op de volgende bus die boven verwachting binnen een kwartier volgde, ook deze zat bom vol maar zo als de Afrikanen zeggen er kan altijd eentje bij en waar een bij kan kunnen ook twee! Na enige moeite waren we binnen maar doordat wij binnen waren kon de deur niet meer dicht! Aah adem in en knijpen. Het is ongeveer een uur rijden van Kipande naar Sumbawanga maar het voelde als een wereldreis staande in de bus bom en de bom vol met blackies niet allemaal even fris.
Ik heb een drukke en dreeche week achter de rug, afgelopen maandag de week vol vuur gestart maar na een uur waren eigenlijk alle vuren gedoofd. Het lytse wiifke is overleden, en waarom moest mijn gevoel nu toch werkelijkheid worden. Ondanks de preventieve behandeling met AB en alle goede zorgen is ze waarschijnlijk toch aan een longontsteking en mogelijk overige complicaties overleden. Even lijkt de wereld stil te staan maar hoe dan ook we moeten door! Momenteel zijn er dagelijks Malaria patienten waaronder vele kinderen, twee zijn jonger dan een jaar en zijn behoorlijk ziek hoge koorts en licht uitgedroogd. Aan het begin van de week zijn we nog steeds zonder arts al is dr. Albert er nu wel dagelijks hij is 67 jaar en zou gepensioneerd moeten zijn maar in geval van nood is hij er nog steeds voor het KHC. De behandeling voor Malaria gaat via het infuus en zal voor beide kinderen spoedig gestart moeten worden, vol verbazing kijk ik toe hoe de kleine hoofdjes worden geschoren, zijn er dan eindelijk een paar kleine kroes krullen worden ze eraf geschoren, er blijft niet meer dan een hanekam over. De hoofdjes worden geschoren om het infuus in aan te brengen, dit schijnt een spoedig resultaat te geven en minder kans op het sneuvelen van het infuus. Ook is er in het ziekenhuis veel naai en verstel werk te verrichten en vooral aan voeten! Doordat de mensen hier vanwege geld gebrek voor een groot deel op blote voeten lopen zijn er met regelmaat patienten met grote en vooral diepe snijwonden. Graag zouden ze mij het hechten leren maar het is onmogelijk, punt 1 ik heb het niet geleerd dus NEE en punt 2 ik kom niet verder dan dat de draad door de naald gaat! En euh ja ik ben een echte HELD, not. Ik kan nog dagen schrijven over alle gebeurtenissen in het ziekenhuis maar nu ook de rest nog maar even.

Onderhand ben ik kwa kerk weer helemaal bij en heb de schade die ik heb opgelopen de laatste jaren meer dan ingehaald. Op zondag naar de kerk en van maandag tot en met vrijdag is er dagelijks om 08.00 uur morning pre.
En de kerk is geen uurtje maar minstens 3! Afgelopen zondag van 10.00 tot 14.00 gezeten waarvan ik 3 uur vooruit heb gebeden en 1 uur achteruit. De muziek en het zingen is prachtig maar de preek is onverstaanbaar en duurt daardoor heeeel lang.
Onderhand heb ik boven verwachting een Afrika jurk op maat laten maken en draag deze keurig als we naar de kerk gaan maar zodra we thuis zijn spring ik weer in mijn eigen vertrouwde pakje.
Onderhand zijn we bijna Afrikanen maar zolang je niet met een emmer van minstens 25 liter water 10 kilometer kunt lopen ben je geen Afrikaan. Ik kan jullie garanderen dat dit ook niet gaat lukken en gebeuren want het lukt niet eens om stil te staan met een lege emmer op mijn hoofd.

Men is hier gewend om een vrouw aan te spreken met mama gevold door de naam van haar eerste kind en aangezien een vrouw op mijn leeftijd minstens 6 kinderen heeft spreken ze ook mij aan met mama!
Aah nee mijn naam is Anneke, bij een groot deel van de locals gaat het goed maar er zijn nog een aantal die er moeite mee hebben en noemen me dada wat zus betekent!

De vrouw waarmee ik terug naar Nederland zou reizen is onverwacht toch eerder naar huis gegaan dan dat de planning was en dus zal ik mij alleen moeten redden. Ondanks dat ik nog niet aan mijn vertrek wil denken heb ik al wel actie ondernomen voor de reis van Kilangala naar
Dar Es Salaam. Er zijn een aantal mogelijk heden om deze reis te maken maar ik heb gekozen voor een vlucht.
Moses heeft voor mij op basis van Missie een binnenlandse vlucht geboekt van Sumbawanga naar Dar Es Salaam. Dit is een vlucht van 3 uur met een tussen stop van 1 uur om het vliegtuig(je) te tanken! Kortom het kost me nu een dag en wat dollars in plaats van drie dagen in een bus of auto om te hobbelen en niet geheel veilig te zijn. De vlucht is geboekt op maandag 23 mei om 12.00 uur, enkeld en alleen op mijn naam zonder dat ik of mijn paspoort er aan te pas hoefde te komen. Ik hoop in de dagen dat ik in Dar Es Salaam ben Zanzibar nog te bezoeken.

Helaas moet ik stoppen en is dit niet het verslag geworden waar ik op had gehoopt maar de stroom is er onderhand 6x afgeweest en we hebben een uur zonder netwerk gezeten!

Allemaal een heel fijn weekend en ik hoop jullie volgende week weer te voorzien van een nieuw en volledig verslag.

Dikke tut Anneke

  • 07 Mei 2011 - 12:25

    Tiertsje:

    Hoi Anneke,
    wat wer in protte te fertellen yn ien wike! Do makkest echt fan alles mei. Libben en dea leit dêr fansels hiel ticht bij elkoar.
    Ast werom bist, wol ik wol hiel graach de foto's sjen fansels...foaral dy fan dij op snein yn de jurk. Dy tradysje kinst hjir miskyn wol troch sette.
    Fansels wol goed om oer de weromreis nei te tinken, mar ik soe foaral mar hiel tige genietsje fan de tiid dyst dêr noch foarhannen hast.
    Anneke súkses, ik sil wer yn de tún oan it wurk want it is hjir smoarhjit!
    De play-back show wie trouwens justerjûn in grut súkses, skitterend moai en in protte dielnimmers. Groetnis T

  • 07 Mei 2011 - 12:51

    Els Runia:

    Hey Anneke!
    Alweer een mooi verhaal!
    Han vertelde dat je, als je thuis bent, in de grote zaal komt vertellen over al je belevenissen. Ik zie er al naar uit! Hou je goed en geniet zoveel je kunt!
    We missen je trouwens wel, hoor!
    Nou daag! Groetjes, Els.

  • 07 Mei 2011 - 13:52

    Gea:

    Hey faam!

    Wat in gebeurtenissen alwer!
    De tiid fljocht echt foarbij en hielendal at je t nei t sin hawwe...goed teken dus!
    6x stroom dr of, en ik jirre mar tiere en bromme at t internet t n kear net docht, yn t ferfolg sil ik oan afrika tinke en rustig bluiwe!
    He, set m op de leste wieken, wol goed dast foar de veilige optie giest qua reis werom..Stelt us wer wat gerust, mar hielendal gerust binne we ast wer lekker bij us yn aldemardum bist!

    leafs Gea
    en natuurlijk ek fan Johan en in dikke tut fan Germjan!

  • 07 Mei 2011 - 14:25

    Gretha:

    Hoi Anneke weer een verslag met heel veel belevenissen waar wij geen weet van hebben hoe en wat maar 1 ding je werkt daar met een lach en een traan heeeel dichtbij elkaar en daarom die lach is ook heel belangrijk dat die er wel is want anders heb je het daar zwaar. En daarom geniet ook van de mooie dingen en belevenissen om je heen.

    Groetjes Gretha

  • 07 Mei 2011 - 15:51

    Lianne:

    Heej Anneke!
    Wat een belevenissen net!
    It ieniche wat we hjir efkes belibbe ha is dat NOK 1 ferlern hat fan De Walde!! Mei 5-2! lowst toch net?
    Helaas gebeure der folle wichtigere dingen der om dy drok oer te meitsjen.. libben en dea lissen dan ticht by elkoar! Geniet der mar fan noch fan dyn tiid der ..foar dast wist bist wer hjirre yn de sleur. :P

  • 07 Mei 2011 - 19:55

    Anneke:

    Hi Anneke,

    Je verslag was weer boeiend en ontroerend. Je maakt wel heel wat mee. Daar is de dirty herry race niets bij. Hoewel... ook heel leuk.
    Vanuit ons keurige Oudemirdum een groet en geduld is een schone zaak.
    Groetjes, Anneke

  • 07 Mei 2011 - 20:06

    Symona:

    Dag Anneke,
    bedankt voor je mooie en levendige verslag. Vergeet vooral geen foto te maken van jou in jurk want dat maken we waarschijnlijk never nooit meer mee.
    Blijf het super vinden wat voor werk je daar doet en hoe je je staande houdt onder alle omstandigheden. Geniet nog van de laatste weken en doe wat je kunt doen op je eigen Anneke-manier want daar hebben ze daar wel behoefte aan volgens mij. Het maakt hun leven even heel veel leuker.
    En je hebt zeker relativeren geleerd.
    Wat zal het weer wennen zijn straks in TH want wat is nou echt belangrijk, waar gaat het nou uiteindelijk echt om.
    En die terugreis .... tja daar maak ik me nog wel de meeste zorgen over. Jij boekt doodleuk een ticket maar volgens mij laten ze je echt niet gaan hoor. Ze zouden wel gek zijn daar. Een tranendal.
    Zet em op de laatste weken en verras ons ajb nog een keer met je "mooie" verhalen.
    Groetjes vanuit een zomers Balk.


  • 07 Mei 2011 - 20:36

    Hilda:

    Hallo Anneke,

    Wat een prachtig reisverslag weer.
    Erg fijn om te lezen.
    Heel fijn om je belevenissen te volgen.
    Sommige dingen zullen best moeilijk zijn wat je daar mee maakt.
    Ik heb veel respect voor je,
    De tijd gaat snel, je sdenkt alweer aan de terug weg.
    Doe voorzichtig.
    Het lijkt mij erg leuk om een middag voor de bewoners te houden.
    Om daar je belevenissen te vertellen.
    En dan nog de Talma Krant.
    Anneke het ga je goed daar en tot ziens

  • 07 Mei 2011 - 22:02

    Anita K:

    Hoi Anneke,

    Vandaag genoten van een geweldige derby tussen de Wâlde-NOK (5-3).
    Maar het is ook elke keer weer genieten van je verslagen, je bent dan ook een goeie reporter. Jammer dat je geen foto's plaatst, had die jurk graag willen zien, ha,ha! Gebruik hierbij mijn eigen fantasie. Het dragen van die emmer op je hoofd, is wel leuk idee voor een volgend feest, wordt vast lachen! Groetnis Anita.

  • 08 Mei 2011 - 08:41

    De Roaskes:

    He Anneke

    Dit ferhaal is mei in soad geduld makke.
    Mar it is hieltyd wer skitterd om te lêzen.

    Sukses, groetenis fan út Murns

  • 08 Mei 2011 - 09:47

    Annie :

    hej Anneke
    wat wer in ferhael om stil fan te wurden ,ik ha respekt foar dy ,slikke en wer troch gean ,mar wat fijn dast do op dizze manier ek dyn stiensje bijdrage kinst dér nog in goede tiid tawinske foar it lêste stikje fan dyn pojekt
    groetnis annie

  • 08 Mei 2011 - 10:28

    Rimca:

    Hey 'dada Anneke', wat geweldig om te lezen, al je verhalen en belevenissen en wat een enorme ervaring doe je nu op, prachtig! Hier is het trouwens ook al weken heel droog en lekker warm met af en toe een zandverstuiving van de Friese vlakten als er een auto over de lokale binnenwegen dendert. Ik snak zo langzamerhand naar een flinke plensbui. Tot gauw en groetnis, Rimca

  • 08 Mei 2011 - 12:28

    Klaske:

    hallo anneke,
    Fijn om weer wat van je te lezen,het is voor ons bijna niet voor te stellen wat jij allemaal meemaakt, heel veel succes de komende weken. groeten klaske

  • 08 Mei 2011 - 13:35

    Citie:

    Mama Dada,

    Wat belibbesto wat famke,ik ha respect foar dy!!
    Doe ús Ep it ferhaal hearde wie it; "Dochs wer de Rooi die it mar wer efkes docht dêr,Fantastysk!!"
    It is eltse keer wer in lust om dyn ferhaal te lêsen!!
    Do hâstie mar taai en genietsje noch mar efkes!! De tiid flucht foarby.Mar we binne aanst ek wol wer bliid dasto werom bist!
    Lytse Syb sit no yn de fleanmasine nei Canada,silst ek moaie ferhalen fan hearre skylk!

    Groetnis fan ús út Rugehúzen

  • 08 Mei 2011 - 14:50

    Anneke Zeewolde:

    Er is weer heel wat gebeurd net zoals je zelf zegt Maar hou je hoofd koel zodat je veel situaties aan kunt. De mensen daar rekenen op jou

  • 08 Mei 2011 - 17:48

    Walte En Annie:

    Ha An!!
    Wat hest t allegear wer mooi beskriun! Pas goed op dyself!! Tot snel!! Leafs us

  • 09 Mei 2011 - 06:16

    Carla:

    Hoi Anneke,

    Wat weer een belevenissen. Je zult nog heel wat moeten verwerken als je weer in de westerse werels komt. Het besef dat je dit allemaal mee maakt, al zijn het soms de verdrietigste dingen, je mag/kunt hier een rol in spelen.Heel bijzonder. Nog heel veel succes en kracht toegewenst voor de komende tijd.

  • 09 Mei 2011 - 14:04

    Jolanda:

    Hoi Anneke,
    Wat weer een indrukwekkend verslag, held of geen held respect heb ik wel voor je wat je daar allemaal meemaakt.
    De tijd vliegt,over een paar weekjes
    zien we je alweer in Talma. Ik wens je nog een goede tijd toe.
    groetjes van Jolanda.

  • 09 Mei 2011 - 14:32

    Martine:

    Hey Anneke!

    Super dast dyn ferhalen deelst! Jemig de pemig da's hiel wat spannender dan Jägermeister drinke mei Ieren en moppentappe ynt Engels... Ik fyn dyn ferslagen geweldich, mins wat in lef hast! En wat makkest wat mei....Genietsje fan dyn lêste wiken dêr en kom dan mar wer feilich yn Âldemardum.

    Groetnis Hidde, Martine, Jurjan en Elbrich

  • 09 Mei 2011 - 15:04

    Ymkje:

    WEER een mooi verhaal,genieten!!
    Er zal denk geregeld een traantje vloeien en niet alleen van het lachen....dat lijkt me toch enorm zwaar om die arme kindertjes zo te zien lijden....
    Zet um op de laatste weken!!
    Succes en hou je taai!
    Groetnis Ymkje

  • 09 Mei 2011 - 15:36

    Willie:

    Hoi Anneke.
    geweldig wat je daar meemaakt, ben best wel een beetje jaloers op je. Zoveel indrukken, zoveel te zien.
    Wat ben je rijk dat je dit mag doen en dat je daar wat kan toevoegen.
    zo leer je een bevolking kennen op een andere manier.
    Anneke, tot ziens. Willie

  • 09 Mei 2011 - 20:29

    Pity:

    anneke wat beleefst do wat,machtig ik bin no pas op de site kommen en koe dus geliik dyn hiele ferslag lese ,hartstikke leuk,bern wat sil dit straks wenne moatte ast wer werom bist,wy mei us geregel en sa.No nim de tiid mar lekker en wat dat dunsjen betreft ,fan dy mannen en froulju ek tink ik ,sjoch de keunst mar goed oa dan kinst us wol eefkes in wurkshop jaen fan afrikaans dunsjen dan doch ik mei .he in hiele protte plesier en succes nog ,oant sjen p.s. k soe wol graach eefkes om it hoekje sjen wolle

  • 10 Mei 2011 - 14:38

    Anita Pietersma:

    He Anneke..!!

    Wat wer in ferhaal.. mooi om te lezen.. Nog dik 2 wiken dan wer werom.. sil fest spietig weze.. Ik sjog no alwer ut nei dien volgende belevenissen.. Rustig oan..!! Groeten Anita

  • 10 Mei 2011 - 19:43

    Jildou De Roos:

    Heeee 'mama'!!

    Wat wer een verhaal! Prachtich mooi!
    En wat sneu fur 't lytse wyfke. Dat liekut my indd erch heftich.
    Ik bin trouwns wol beneid nei die Afrikaanse jurk! Die must al fkes een x showe ien Aldemardum hjer;)
    En oer die beesten.. Ik snap it helemaal, maar dan must ik mar tinke 'No stress''! Soad plzr noch.. En vast een goeie reis terug.

    leafs Jil

  • 11 Mei 2011 - 12:15

    Anita De Boer:

    Hoi Anneke,

    Zonet je vorige en dit reis verslag gelezen. Ik zit dan helemaal in je verhaal en hoor thuis niets meer op de achtergrond.
    Wat een avonturen beleef je toch elke dag! Ontroerend en lachwekkend!!
    Leuk om te lezen dat je het zo gezellig hebt getroffen met Rick! Geniet ze nog en heel veel succes in je werk. Wat een bemoediging voor de mensen daar ben jij!!
    Hartelijke groetjes, Anita

  • 11 Mei 2011 - 16:49

    Klaasje:

    Heey Anneke,

    Hier dan ook een berichtje van mij.
    Ik kijk elke keer of er ook weer een spannend verhaal van je opstaat en ja hoor er is weer een.
    Goh wat maak jij veel mee zeg.
    Kan het me niet voorstellen.
    Heel wat anders dan TH.

    Nog maar even en dan ben je alweer terug.

    Succes nog even met de laatste weekjes!.
    En dan zie ik je snel weer in TH of ergens anders voor een borrel!..

    Groetjes Klaasje

  • 11 Mei 2011 - 16:55

    Akke Boonstra:

    Hallo mama an
    wat weer een mooi verslag
    bedankt
    hier gaat detijd snel maar voor jou
    denk ik nog sneller!!!!
    het afscheid komt nu wel heel dicht bij sterkte alvast
    wij zien uit naar je terugkomst
    en live verslag
    nog een goede tijd toegewenst
    groet Akke

  • 12 Mei 2011 - 13:27

    Hedzer:

    Ik moet bekennen dat ik 2 verslagen achter lag, maar heb me weer helemaal bijgelezen.
    Ik geniet erg van je verhalen, tsjonge jonge wat dapper zeg wat je daar allemaal doet.
    En toch bang voor die kleine beestjes, nou ja zo'n slang zou mij ook niet bekoren, enfin zolang er geen olifanten op je kamer komen valt het wel wat mee.
    En dat je dan helemaal naar Afrika gaat om je aan te laten randen door een, it moat net gekker !!, draai dat beest de nek om, en doe dat met die slang dan ook maar.
    Groetjes

  • 14 Mei 2011 - 16:13

    Betty Witteveen:

    woowie,anneke,wat een gouden ervaring makkest sto mei!!
    En wat een skrieuw talent!!
    T is inderdaad sa as de vorigen sizze,de sjochst t gewoon foar die!
    En dat wast meimakkest int sikenhus,mijn respect hest,ik hie de trinnen ien de eagen toen ik dat lesde...hopelijk kest t alleger wat een plakje jan...
    Succes nog mei alles,genietsje volop en kom veilig thus!!

  • 14 Mei 2011 - 18:38

    Rim:

    Wer in pracht afentjoer beskreaun,wat makkest wat mei faam,om stil fan te wurden...
    Hald dy heaks!

    Leafs fan de Fabertjes
    Simen,Rimke,Janiek & Arjen

  • 16 Mei 2011 - 12:52

    Jittie:

    Hoi Anneke
    Zijn zondag 15mei terug gekomen van de vakantie op Texel. prachtige weer gehad,en volop genoten. heb, nu maandag je verslag gelezen, wat weer een belevenissen.
    het is elke keer weer genieten hoe jij alles verwoord geweldig, geniet nog van deze laatste week .groeten Jittie

  • 08 November 2011 - 21:18

    Jan Zandvliet:

    Hallo Anneke,

    Per toeval kan ik je reisverslag tegen naar Tanzania.

    Zelf ban ik verleden jaar ook naar Sumbawanga geweest en aan het meer bij Louise en chris gelogeerd. Je heb Knud ook ontmoet.
    Waarom ik je mail is het volgende. Volgend jaar gaan we waarschijnlijk weer die kant op ivm een project in Sumbawanga en was op zoek naar een charterbedrijf Hoe is jou ervaring hiermee en wat zijn de kosten. Wij hebben verleden jaar de rit over de weg gemaakt en wil eigenlijk wat sneller heen en weer.

    je kan mij bereiken via j.zandvliet56@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Africa 2011

Stichting Trijntje Beimers } Kilangala Mission

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2011

Fryslan

18 Mei 2011

Tanganyika Lake

14 Mei 2011

Foutje! Sorry!

07 Mei 2011

Sumbawanga

29 April 2011

Asanta Sana
Anneke

Actief sinds 28 Maart 2011
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 25575

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 15 April 2014

Africa 2014

21 Maart 2011 - 10 Juni 2011

Africa 2011

Landen bezocht: