Tanganyika Lake - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu Tanganyika Lake - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anneke Witteveen - WaarBenJij.nu

Tanganyika Lake

Door: annekewitteveen

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 Mei 2011 | Nederland, Amsterdam

Heey hello mzungu's

En nog steeds in leve hiero aan de andere kant van de wereld. Mijn humeur is een stuk beter dan dat van vorige week zaterdag en afgelopen zaterdag de techniek laat ons met regelmaat zitten maar zo erg als afgelopen zaterdag is het nog niet geweest. Doordat ik jullie nog zou verblijden met een aantal foto's is de computer letterlijk ontploft en daarbij is het mooiste verslag ooit ook in vlammen op gegaan.
Maar goed nieuwe ronden nieuwe kansen! Met mij gaat het goed en heb een fantastische en goede week gehad, vorige week. Momenteel geniet ik vol maar dan ook volop van mijn laatste weekje en werk hard aan de laatste putjes van mijn TO-DO list.

TO-DO list Anneke Tanzania 2011

- Kilimanjaro
- Zanzibar
- Lifte (auto, truck, fiets enz.
- Afrikaanse man
- Fietsen
- Auto rijden
- Lake Tanganyika
- ......?
- ......?

Ja stof om over na te denken! Eerst gaan we terug naar zaterdag 7 mei want daar ben ik uiteindelijk blijven hangen. Door alle shit in het internet cafe hebben we dus bus wederom gemist maar niet getreurd wij waren blij. Doordat we de bus misten konden we nog even naar de grote supermarkt die we na 4 weken eindelijk weer terug gevonden hebben en doen daar ons wekelijkse inkopen! Nutella en Pringels (only natural) staan hoog op ons lijstje en kopen dan ook maar weer groots in. De Nutella en Pringels fabriek hebben extra personeel aangenomen en draaien een top omzet het tweede kwartaal! Als we de buit binnen hebben eten we nog even een hapje met Piter en Neema en wel in Restaurant Villa waar we onderhand ook bekenden zijn en waar we de kaart niet meer nodig hebben. Spanisch egg met wit brood en lekker! Onderhand is het bijna 17.30 en hoog tijd om te gaan kijken naar een manier om terug te komen. We lopen op naar de grens en daar aangekomen stond er een grote open truck afgeladen met mensen, diesel olie, schoenen, matrassen, eten en drinken en je kunt het zo gek niet bedenken. We vragen keurig een lift naar Kipande en hebben gelijk een JA te pakken. Als twee apen klimmen we de vrachtwagen in en gaan met die banaan. Het was een spannend en donker tochtje maar we zijn heel huids aangekomen op de plaats van bestemming!
(It is mar goed dat us heit en muk net alles sjoche!)
Onderweg op de vrachtauto heb ik me over laten halen om toch mee naar de kerk te gaan zondag, er is een RK kerk in Kipande en Filippo heeft ons uitgenodigd om mee te gaan. Zondag ochtend 07.45 uur lopen we richting Kipande om de preek van 08.30 te halen, keurig zitten Snip en Snap op het voorste bankje in de bom maar dan ook bom volle kerk. We begrijpen er niet veel van maar als het aan de colecte toe is snappen we er niks meer van, er staan 12 mensen voor in de kerk de een met een kartonnen doos de ander met een afwas teiltje en weer een ander met een rieten mandje! Eerst maar eens even observeren en al gauw word ons duidelijk dat je een keus kunt maken uit een van de 12, maar goed dan nog steeds niet wetend bij wie of wat het terecht komt. We zoeken de leukste eruit en geven hier ons gift en we hopen dat het op een goede plaats terecht komt. Vroeg begonnen veel gewonnen en zo zitten we dan om 11.00 met een bakje thee en een Sultana koekje op de veranda voor ons huisje de afgelopen week te evalueren en maken plannen voor volgende week. We besluiten om een trip te maken naar de Lake Tanganyika en dat is ongeveer 300 KM bij ons vandaan, geen twijfel mogelijk gewoon gaan. Het plan is om woensdag te vertrekken dus een kort werk weekje voor mij. Maandag en dinsdag heb ik nog twee lange maar goede dagen gehad in het ziekenhuis. Maandag ochtend de eerste patient die ik voor lab controle prikte was een HIV Positive patient, en het enige wat ik dacht dit kan niet waar zijn. Met het buisje bloed en de handschoenen opgetrokken tot aan mijn oksels loop ik naar het laboratorium om het nog maals te laten checken. Ons laborant checkt het en wederom positive mede doordat wij elkaar aankijken schieten we zo in de lach dat de tranen ons over de wangen rollen en dat om een HIV positive test. Met een hoofd als een boei en betraande ogen loop ik het laboratorium uit en snak naar adem en frisse lucht en ga terug naar de plaats van bestemming. Gelukkig voor mij geen start problemen op de vroege maandag ochtend. Verder is er niet veel bijzonders gebeurd althans niet anders dan dat jullie al van mij gelezen hebben. Dinsdag aan het eind van de dag zit ik heerlijk met een Soda en mijn boek op de veranda te relaxen kort na dat ik zit gaat de voordeur open maar ik zie verder niks dus verbeelding waarschijnlijk. Kort daarna hoor ik wat plastic kraken en ja hoor daar is ze weer een famke van 5 jaar die heeft ondekt waar ons snoepjes en ballonnen liggen als ik naar haar toe loop zet ze het op een rennen en bij onstaat een licht steek vlammetje dat zorgt voor kort sluiting en ook ik zet het op een rennen. Ze is mij een paar 100 mtr voor en schreeuwt als een mak varken, niet janken voor je bent geslagen roep ik haar in het fries toe. Onderweg breek ik nog half mijn benen maar nu doorzetten is het enige wat in het Witteveen hoofd omgaat, als ik haar bijna heb rent ze bij een paar mensen het erf op en vervolgens in huis. Shit, maar goed ik denk dat dit voor haar beter is. Met een iets te hoge hartslag loop ik terug naar huis en ga bij de voordeur zitten posten, maar ze is slimmer dan ik had gedacht! Maar wie het laatst lacht .....!
Dinsdag avond zitten we nog even bij Mosen en Jenny aan tafel om ons afwezigheid en plannen voor deze week te melden. Moses is vandaag naar de stad geweest en heeft weer post voor ons 5 enveloppen en een pakketje, ik kan het niet laten om het pakketje te openen de verleiding is te groot. Bij het openen schiet ik in de lach een MARS en een kaart machtig. De Mars heeft een lange en zeer warme reis gehad en heeft dan ook meer van chockolade pasta dan van een Mars. 'S nachts om 01.00 hebben we de Mars geslacht en opgegeten, en wat hebben wij genoten heerlijk. Thanks zussie! Ook een kaart en een brief van mijn manelijke fans van TH machtig mooi. Thanks aan alle schrijvers, sms'ers en alle reacties op mijn waarbenjij.nu geweldig.
Na een kort nachtje staan we woensdag ochtend vroeg op en pakken onze rugzakken en een koffertje. Ontbijtje, ons huisje opruimen en daar gaan ze op naar de Lake.
De bus gaat om 11.00 maar ze adviseren ons om er om 10.00 uur te zijn, ik heb er niet veel geloof in maar we volgen het advies en zijn om 10.00 in Kipande. Om 12.00 nog geen bus dus lang leve de Afrika time en mijn geduld! Om 12.15 uur komt de SUMRY HIGH CLASS (not) aan rijden en gelukkig is er plaats in de bus om te staan, we kopen een ticket naar Kirando en wachten keurig af. Na 5 uur non stop ruiterpaden en boes boes worden we door een man aangesproken met de mededeling dan we uit moeten stappen, we bedanken hem vriendelijk en stappen uit. Eerst een WC, wat te eten en te drinken en dan kijken we verder, en wat weer een geluk we treffen in het hokje waar we een Soda drinken en een chapati eten een Engels sprekende man en vragen hem de weg naar Kipili. De man woont in Kipili en na een paar minuten zijn wij al heel wat wijzer en hebben we een slaap plek.
Nog 7 KM te gaan met een temperatuur van 35 graden, laten we gaan lopen!
We zijn nog geen 100 mtr uit het dorp en daar komt een jonge jongen aan op de fiets en bied ons een lift aan zonder na te denken antwoorden we gelijk met ja graag. En binnen een mum van tijd is er een tweede jonge jongen en daar gaan ze twee blackie's op een fiets zonder versnelling met achter op twee blanko's bepakt en bezakt! De eerste KM kunnen we geen woord uit brengen van het lachen wat weer een belevenis prachtig. Ik heb vanaf de bagage drager een paar prachtige foto's kunnen maken, geweldig.
Vlak voor het dorp komt ons een auto toeterend tegemoed we maken een stop en deze man zou ons komen halen vanuit Kirando. We bedanken de jongens vriendelijk en stappen vervolgens in de auto en gaan op naar het gasthuis waar wij de komende dagen zullen verblijven. Bij aankomst word er nog hard gewerkt om ons kamer gereed te maken, het ziet er goed uit.
Heerlijk zitten we op de verande te genieten van het prachtige uitzicht over de lake gevold door de sunset. Op ongeveer 100 meter van ons af zie ik iets bewegen in de struiken, ik sta op om te kijken wat het is. Natuurlijk word ik eerst weer voor gek verklaard maar dit is echt niet te geloven een Aligator van 2 meter! Met het zweet op mijn hoofd kijken we toe hoe het grote beest de boes boes in gaat! We zitten nog geen 5 minuten en dan horen we een paar brullende mannen stemmen gevolgd door wat stok slagen, het Swahili is mij nog niet geheel eigen maar ik begrijp wel dat er een snake is. Hij word hard handig gedood en nadat kom ik voorzichtig om een hoekje om een paar foto's te maken. Nog geen uur zijn wij in Kipili en hebben een Aligator en een Snake van dicht bij gezien. Have a good night Anneke!
Na een lange slape loze nacht ontbijten we en daarna gaan we op verkenning. Met ons prive gids gaan we de boes boes in en bezoeken eerst een oude kerk van 125 jaar, het heeft meer van een bouwval dan van een kerk maar goed we maken een paar foto's en gaan verder. Ons buurman in het gasthuis is uitvoerder en werkt aan de bouw van een haven en ook hier nemen we een kijkje. Op de terug weg richting het dorp komen we nog langs een Lodge en Campsite en ook hier krijgen we nog een rondleiding. Niets vermoedend lopen we het terrein op midden in de boes, en zonder gids haden we het nooit maar dan ook nooit gevonden.
Even lijkt het of staan we aan de Mambo Beach in Curacao in plaats van in Afrika. Prachtige Lodge's, verhuur van kano/kajak, snorkelen, duiken alles is mogeijk, we reserveren geleik twee kajakken en een lunch voor de volgende dag. Bij terug komst in het dorp eten we eerst wat en daarna relaxen en zonnen! Aan het eind van de middag gaan we op zoek naar een Deense man die hier in Kipili een Missie heeft. Ook ontmoeten we een 6 tal Deense meiden waarvan we twee al eerder ontmoet hebben in Sumbawanga. We praten gezellig en hebben het over van alles en nog wat. 'S avonds eten we gezamelijk met alle bewonders van het gasthuis warm en daarna genieten we van een heerlijk local biertje aan de Lake Tanganyika.
Vrijdag ochtend staan we vroeg op om zoals afgesproken om 08.00 uur bij de Lake Shore te zijn, en 5 minuten later zitten Snip en Snap in een Kajak op de een na grootste en diepste Lake van de wereld. Machtig wat een belevenis! Na 5 uur roeien en genieten van de prachtige eilanden en omgeving komen we weer terug bij Lake Shore en nuttigen daar een Lunch in het 5 sterren hotel. We hebben een geweldige dag gehad en hebben volop genoten van de luxe. 'S avonds eten we met elkaar en nemen onder het genot van een biertje afscheid van de mensen die we de afgelopen dagen hebben leren kennen. Zaterdag ochtend wederom vroeg op en maken ons klaar voor een reis terug, we worden met de auto naar Kirando gebracht om de met de 08.00 bus weer richting huis te gaan. Voor we een ticket kopen besluiten we om door te reizen naar
Sumbawanga en daar nog een nacht te verblijven! We hebben er nog een mooi weekend van gemaakt 's middags de stad in en 's avonds stappen in Sumbawanga.

Zo ik denk dat ik jullie voor een groot deel weer heb bij gepraat en ga het voor eerst hierbij laten.

Tot gauw
Dikke tut Anneke

  • 18 Mei 2011 - 10:53

    Els R.:

    Gelukkig, daar ben je weer!
    Ongelooflijk, wat een avonturen maak je mee!
    Gelukkig heb je altijd veel energie, slapeloze nachten doen jou niet zoveel. Ik zou ook geen oog dicht doen met die enge beesten.
    't Zit er bijna voor je op, Anneke.
    Jammer, maar ook blij dat je weer naar Fryslân komt??
    Hou je goed! Doeg! Els.

  • 18 Mei 2011 - 10:58

    Joke:

    en toen.......
    wat weer een machtige belevenissen. ben benieuwd naar het vervolg........
    heel veel plesier EN....GENIET!!!!!!

    joke

  • 18 Mei 2011 - 13:24

    Gettje:

    Hey Anneke,
    Alweer zo'n prachtig verhaal. We hebben iedere keer genoten van je reisverslagen!! Wat heb je ontzettend veel meegemaakt. Geweldig. Een hele ervaring rijker!!
    Nog een fijne week toegewenst en een goeie reis terug. Doei... Gettje


  • 18 Mei 2011 - 13:56

    Han Holland:

    Volgens mij wordt het daar alleen maar gevaarlijker!!! Geniet nog even...Friesland komt weer in zicht!!

  • 18 Mei 2011 - 14:05

    Elske Woudstra:

    Anneke; Wat weer een prachtig verhaal. Leuk dat je ook nog kon genieten van een paar dagjes uit. Je laatste week al weer, wat is de tijd snel gegaan. Tenminste dat ervaren wij. Je bent ook hier weer ontzettend WELKOM. Ik kan jouw hulp wel weer gebruiken. Alvast een goede terugreis.
    Groetnis: Elske

  • 18 Mei 2011 - 15:34

    Tiertsje:

    Hoi Anneke, wat wer in moai ferhaal nei in drokke dei op it Fryske plattelân. Groetnis en genietsje noch mar efkes, noch in dikke wike tink?

  • 18 Mei 2011 - 17:58

    Symona:

    Je blijft ons ook altijd traditiegetrouw ook altijd verrassen. Dan je verslag weer een dag later, dan weer geen verslag .... maar nu gelukkig weer een verhaal, zo levendig geschreven dat ik het zelf bijna mee beleef. Geweldig. Wat leuk dat je nu ook even tijd hebt voor leuke dingen.
    En wat wordt je geduld (wist trouwens niet dat je dat had) soms op de proef gesteld, maar wat een geweldig avontuur. Geniet nog van de laatste week en we missen je best wel een beetje hoor (puntschoen ook, hij was al bang dat je ziek was :-)
    Tot gauw. Doei.

  • 18 Mei 2011 - 18:28

    De Roaskes:


    He Anneke

    Wat wer in lust om te lêzen watst allegear wer belibbe hast.
    Nei it lêzen ha ik (Regina) noch efkes mei dyn mem belle en bin no hielendal wer op de hichte. Sy hat dyn werom reis út lein. Ek noch fan alles en noch wat te sjen en te belibjen tink ik. By dizze winskje wy dy in goeie reis werom en binne no al nijsgjirrich nei de foto's.

    Oant oare wike en in groet fan ús.

  • 18 Mei 2011 - 18:39

    Conny:

    Genoten van je avonturen anneke, geniet ze nog en een goede reis terug
    groet conny

  • 18 Mei 2011 - 20:44

    Joop Mous Deventer:

    Hallo Anneke, Wat is het ongelooflijk leuk om je op deze manier te volgen tijdens je verblijf in Tanzania. We hebben genoten van je verhalen. Geniet nog maar even van je laatste week daar. Vanuit Deventer wensen we jou een goede reis naar Nederland en een behouden thuiskomst! Ik kijk nu al uit naar de middag wanneer jij je verhalen die je gaat vertellen aan de bewoners van Talma Hiem. Zal er dan zeker proberen te zijn!

  • 18 Mei 2011 - 21:12

    Jolanda:

    Hallo Anneke,
    Bedankt weer voor je geweldig verhaal.Het zit er bijna op nog 8 dagen. Geniet van je laatste week.
    Goeie reis toegewenst tot gauw.

  • 18 Mei 2011 - 22:40

    Wietske:

    Hey Anneke,

    Nou, ik bin wer helemaal op de hichte. Wat in verhalen en avonturen. Super. It sit der al wer hast op foar die seach ik. Time fly's when your having fun. Al vast in goeie reis werom ta winske en oant sjen!!

    Groetjes Johan en Wietske

  • 19 Mei 2011 - 09:46

    Anita Kuiper:

    Hey Anneke,

    Wat heerlijk om weer wat van je real life te lezen. Het is als een spannend boek, je wilt maar blijven doorlezen. Die foto's houden we nog tegoed, maar als je de ogen even sluit zie je het voor je gebeuren. Geniet nog van de dagen die je hebt. Goede reis terug en oant sjen!

    Anita

  • 19 Mei 2011 - 14:54

    Pity:

    wat is dit geweldig dast us sa mei nimme kinst op dyn reis yn afrika,krekt of binne we der by,(k ha no gjin horren mear foar de ruten mar muskietegaes,sa sjochtst mar) it is elke dei in aventuer der.ksoe noch wol folle mear ferhalen hearre wolle He Anneke ik winskje dy in hiele goede weromreis ta en ik bin noch folle benyder om dy wer te sjen. groetsjes

  • 19 Mei 2011 - 16:35

    Koos:

    He Anneke,

    Alweer bedankt voor je heerlijke verhaal.
    Nog een weekje en het zit er alweer op. Dat wordt weer wennen in Friesland,(ook voor ons) maar misschien ga je gauw weer eens naar de bush, anders gaan wij jou verhalen missen.
    Een hele fijne reis terug (hopelijk met het vliegtuig)

    Groeten van Koos

  • 20 Mei 2011 - 09:37

    Annie:

    heejAnneke
    wat sille wij dyn ferhalen misse ast wer thús bist , spannend en ûndernimmend ,mar ik kin my ek wol foarstelle dat ast dêr bist ek alles meimeitsje wolst [soe ik ek dwaen hjer]
    gelokkig bist dêr nog net allinnig ,
    mar de weromreis dochst wol allinnig ,
    goed oppasje hjer!!! mar ek genietsje
    groetnis en alfêst in goede thúsreis tawinske !!!! annie

  • 20 Mei 2011 - 22:11

    Aldemardum:

    Hoi Anneke, alwer in moai ferhaal. Ik hie al efkes op Google earth sjoen wer at Sumbawanga leit en ek de Lake, de missiepost koe ik net fine mar dat kinst ús thús noch wolris sjen litte. Wy winskje dy noch in moaie lêste wike en in goeie weromreis ta.
    Groetnis fan omke Rommert en tante Klaske.

  • 22 Mei 2011 - 10:57

    Jittie:

    Hoi Anneke

    Wat weer een mooi verhaal , ik geniet elke keer weer hoe je alles beschrijft, al ben ik er bij ,geniet nog deze dagen dat zal wel lukken denk ik.
    tot gauw Jittie

  • 22 Mei 2011 - 16:19

    Adri:

    wat hiest wer mooie ferhalen, bist no tink ik al hast wer thus in goeie reis tawinske,
    It sil hjir wol wer wenne moatte, wy binne wol tige ferwent.
    Hoop dy gauw wer te sjen.
    groetnis ut harich

  • 22 Mei 2011 - 17:01

    Akke Boonstra:

    Hoi Anneke
    je zal nu wel op de terug reis zijn?
    ik hoop dat het voorspoedig gaat
    en dan in nederland weer genieten van al de luxe lekker douchen
    schone kleren normaal eten en je Famillie weer zien(er zal wel een traantje vallen) Tot gauw in Talma Hiem de eerste dag kom je niet aan je werk toe je mag eerst wel een
    bij een komst organiseren voor je weer start anders moet je je verhaal wel weet ik hoeveel keer herhalen

  • 22 Mei 2011 - 17:34

    Riekje:

    Heeey Anneke!!
    Wat wer een super verhaal en wat ek wer een belevenissen.
    Geniet nog even van die leatste pear dagen en dan groete we die wol wer ien Fryslan!!
    Groetsjes Riekje

  • 23 Mei 2011 - 09:29

    Anita Pietersma:

    He Ann!

    Wat wer in mooi ferhaal.. de letste wike yn Afrika.. we hiene al even sms't mar geniet der nog mar even fan..!! Goeie reis en goeie vlucht..

    Groeten Anita

  • 24 Mei 2011 - 18:48

    Mieke V.Z.:

    Hoi Anneke!
    Wy sille dyn moaie ferhalen aanst misse asto wer werom bist! Mar dan krije wy de bylden derby fansels. Ik sjoch d'r nei ut! Mar in goede weromreis tawinske en oant sjen!! Gr. Mieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Africa 2011

Stichting Trijntje Beimers } Kilangala Mission

Recente Reisverslagen:

29 Mei 2011

Fryslan

18 Mei 2011

Tanganyika Lake

14 Mei 2011

Foutje! Sorry!

07 Mei 2011

Sumbawanga

29 April 2011

Asanta Sana
Anneke

Actief sinds 28 Maart 2011
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 25598

Voorgaande reizen:

04 Maart 2014 - 15 April 2014

Africa 2014

21 Maart 2011 - 10 Juni 2011

Africa 2011

Landen bezocht: